Se även: motargument
Ämnesarkiv: PROPAGANDA

Sverigedemokraterna har själva hållit i taktpinnen när partiet normaliserats
Normaliseringen av Sverigedemokraterna, från ett parti som ingen skulle förhandla med till en tänkbar regeringspartner till och med för Liberalerna, är en process som har pågått sedan 1980-talet. Och det är SD själva som har hållit i taktpinnen. SD har gått från att extremt uttrycka sig om raser, dödsdom, abort och invandring, till att försvara typiskt svenska värden som välfärdsstaten, svensk kultur, demokrati och jämlikhet, enligt statsvetaren Sean Scull.

Enskilda SD-företrädare avslöjar vad som döljer sig under den polerade ytan
Om en företrädare för SD står i talarstolen och hyllar Ungern och dess ledare, tro då för tusan inte att det är något som SD står bakom! Ytan måste hållas välpolerad, men vad gömmer sig därunder? När partiledningen gång på gång indirekt gör en pudel och skyller på att man inte kan ta ansvar för vad enskilda partiföreträdare säger, så finns det anledning att börja fundera på vad partiet tycker egentligen. Är det paketeringen eller innehållet som räknas?

När vi slutar reagera mot SD:s utspel har normaliseringen gått för långt
Den dagen vi slutar reagera, den dagen vi slutar bli upprörda, den dagen vi suckar uppgivet att det där bara är ännu en i raden av många idiotiska uttalanden från SD, den dagen vi rycker på axlarna och säger "vad nytt?", då har normaliseringen av det ogenerat, öppet rasistiska partiet SD gått åt helskotta för långt. Då ger vi SD rätt i att reaktionerna mot dem är "hysteriska".

Invandringsfientlighet och islamofobi teman i SD:s nya propagandakanal
Nu har Sverigedemokraterna börjat marknadsföra sin nya propagandakanal, Riks. Det råder, förstås, ingen tvekan om vilken inriktning denna Youtube-kanal kommer att ha. Riks drivs av SD-ägda bolaget Samtid & Framtid, som också ger ut propagandaorganet Samtiden. I Riks nyligen publicerade inslag benämns exempelvis Helsingborg, där en ny moské ska byggas, skämtsamt som ett kalifat. I ett annat inslag hävdar Henrik Vinge att det inte stämmer att invandringen till Sverige minskar, trots att siffror från Migrationsverket pekar på den lägsta invandringen på åtminstone ett decennium.

Kommunikationsanalys: Negativiteten flödar i SD:s sociala medier
Sverigedemokraterna är det minst positiva partiet på social medier. Det visar analyser som görs av sajten Kommunikationsanalys. SD är det parti där det förekommer "minst andel positiva ord" under tredje kvartalet. Detta kan enligt sajten ge en "fingervisning om till exempel ett partis höga nivå av uppnått engagemang är positivt eller negativt" och "vilka värdeord som används relaterad partiets kommunikation."