Om propaganda
Dela!
SD näst största parti i ‘gammelmedia’
Sverigedemokraterna har under alla år hävdat att de inte får någon uppmärksamhet i de traditionella medierna. Detta skulle vara en av orsakerna till att SD måste skapa sitt eget satir-och humorinnehåll i sociala medier – för att nå ut med sina budskap. Nyligen i P3:s Morgonpasset påstod Dick Erixon, apropå Kalla faktas granskning, att “Sverigedemokraterna kommer ju inte in i gammelmedia särskilt ofta” och att SD ska ha “stötts ut och behandlats på ett annat sätt” än resten av partierna.
Men detta är ännu en lögn från SD. Kanske var det så förr i tiden. Men nu är Sverigedemokraterna, antingen de vill eller ej, en del av etablissemanget.
En sökning i Mediearkivet, som samlar in nyheter från tryckta och digitala redaktionella medier samt radio och tv, visar att Sverigedemokraterna är det parti som det skrivs om allra mest, näst efter Socialdemokraterna. Det skrivs mer om SD än Moderaterna.
Nu framgår det naturligtvis inte av statistiken om det skrivs positivt eller negativt om de olika partierna, men antalet träffar indikerar ändå på SD definitivt syns i ‘gammelmedia’ som Mediearkivet fokuserar på.
Det är alltså inte synd om SD heller i detta avseende, och offerkoftan är bara ett påhitt.
Sverigedemokraterna är landets näst största parti, och likaledes det näst största partiet i gammelmedia. Ännu en SD-myt är alltså punkterad. Och argumentationen för hur man agerar på sociala medier blir allt tunnare.